IZ56 model differences


This is a list of changes of IZ-56 motorcycles. Translation is like it is (still in progress). Most visible changes are front mudguard which was mounted to front fork and was moving with wheel on older models, on new models its mounted (stiff) to lower fork yoke. Front headlight has smaller diameter in new models and also speedo is different. Most interesting differences are oldest models neutral output under the right generator cover near the chain sprocket (newer output is under carburator), opposite electrics polarity (+ is in the frame), no brakelight etc. All this very old, old, new etc is confusing but its based on my experiaence and available information. If you know something I dont please inform me. As IZ49 and Planeta (1) are very closely related to IZ56, I would classify models as following:
...
IZ49
very old IZ56 = Front mudguard down, big headlight, speedo transmission from engine, rear brake with cable, lots of cromed parts, long exchaust pipes/short mufflers, gearbox/engine vent is missing, lots of parts from IZ-49. Year: ~ -1958.
old IZ56 = Mix of very old and new - battery/toolbox locks, short mufflers, lots of crome are gone. Front mudguard is still down, speedo trasmission, front headlight etc. still same as very old model. Year: ~ 1958 - 1960
new IZ56 = Front mudguard up in motocross style, smaller headlight, bigger rear light, speedo up to 120km/h with transmission from front wheel etc. but still with 2 seats (I have heard that export versions came with 1 seat since beginning). Year: ~ 1960 -1962
Planeta (1)
...


Electrics
Part IZ49 very old IZ56 old IZ56 new IZ56 IZ Planeta (1)
Relee  
Relee asub süütekarbis koos süüteluku ning süütepooliga (Pildil IZ350 millel oli sama süütekarp)

Kaas on plekist

Mõõtudelt nagu eelnev, plastikust kaanega.

Kaas on plastikust. Eelmistest pisut suurem.
Generaator
IZ49 generaator koos tsentrifugaalregulaatoriga.
Mark: G36 45W 6V

Mark: G36M 45W 6V
Kontaktid
Ei saa paigaldada uuemale genekale. Saab kasutada koos tsentrifugaalregulaatoriga.

Müügil siiani motopoodides. Ei sobi IZ49 genekale, on liiga laiad ning ei sobi seetõttu tsentrifugaalregulaatoriga koos kasutamiseks, kuna see hakkab kontaktidele vastu käima.
Tulelüliti    
Lüliti kinnitub lenksule kahe poldiga. Lenksul on selleks 2 keermestatud auku. Teisel pildil näha lüliti ilma kesta ja lüliti hoovata. Kolmandal pildil sisu (punase noolega näidatud kohas siiski üks pisike jupp puudu). Lüliti töölesaamine on tõsine pind perses.
Ettevaatust! Sisaldab mitut väga tillukest detaili, mis võivad lihtsasti konstruktsioonis oleva vedru abil minema lennata. Olge lahtivõtmisel hästi ettevaatlikud ning ärge tehke seda garaaazis.

Käib vitsaga ümber lenksu. Töökindluse poolest kordades parem, seda ei saa aga öelda välimuse kohta.
Esituli / spidomeeter ---
Suur laterna korpus, signaallampe ja süütelukku ei sisalda (auke ei ole). Spido kuni 160km/h

Suur laterna korpus, koos signaallampide ning süütelukuga. Spido sama nagu IZ49-l.

Väike laternakorpus koos väiksema spidomeetriga (kuni 120km/h)
Tagatuli
 
Ma ei ole kindel kumb pildil olev tulekate on õige. Klaasi suurus on erinev ning samuti ei ole ühel neist juhtme auku. Kuna IZ56 tulejuhe tuleb porika seest, siis võiks 1. variant olla õige, aga kindel ei ole.
 
Orienteeruda võib piduritule lüliti järgi. Kui selle kinnitus on raamil olemas siis oli masinal ilmselt ka pidurituli. See kinnitus asub raami küljes piduripedaali taga. Vt. pilti.

Piduritulega tuli
Kas keegi teab, mis hetkest hakati piduritule lülitit paigaldama küljekarpi?
Süütevõti    
Sabas on hark küljekarbi avamiseks
Vabakäigutule kontakt puudub
Kontakt veohammasratta juures

Kontakt karpa all
Esitule pirn  
 
Pirn käis spetsiaalse vahetüki (3-4 pilt) abil reflektorisse.
 

Bodywork
Part IZ49 very old IZ56 old IZ56 new IZ56 IZ Planeta (1)
Istmed  
Vedruga välimuselt identsed perselauad. Teisel istmel on lisaks sang ning erinev aluskonstruktsioon, kinnitub pakiraami peale.
 

Üldjuhul 2 erinevat istet, kuid olevat toodetud algusest peale ka ühe pika istmega (ilmselt eksportvariant). Tagumise istme sang kõrgem, pisut tahapoole painutatud ning kaetud mootorratta toonis plastikukihiga.
 
2 erinevat istet (või siis pikk iste ilmselt eksport variantidel), tagumise istme sang madalam, sirge ning katteks paksem kummivoolik.

Ainult pikk iste
Esiporilaud
suht lai ning madalate servadega, käib rattaga kaasas.
 
Kõrgemate servadega. Käib samuti rattaga kaasas. Esimestel isenditel olevat esiporilaud olnud natuke teistmoodi. vt. mustvalget pilti. Oma silmaga pole sellist näinud.
 
Porikas kinnitatud ülemise lõualuu külge
Rattakilbid Kilbid puuduvad
Triipude arv on erinev ning ka diameeter võib õige vähe kõikuda. Vahetasin välja tagaratta ning vana kilp jäi liiga väikseks (diameeter oli vist ~1cm väiksem).
 
Küljekarbid Karbid puuduvad (?), võileiva-laegas paagil.    
Kolm triipu. Eriti vanal variandil olid võtmega avatavad lukud, kahjuks on need väga rabedast alumiiniumisulamist. Pildil on luku asemel paigaldatud polt. Poldi kõrval on näha lukusüdamiku kinnitusneedid. Teisel/kolmandal pildil näha ainuke säilinud lukusüdamiku tükk.
 
3 triipu (või osadel ka rohkem?), karbi saab avada hargiga, mis on uuematel mudelitel süütevõtme sabas.

7 triipu, karbi saab avada hargiga, mis on uuematel mudelitel süütevõtme sabas.
Tagapidur / pedaal
Vardaga.
 

trossiga pidur, tagakiigel lisandid puuduvad.
 
Pedaali taha on ilmunud piduritule lüliti.
 
vardaga pidur, tagakiige küljes spets liigend.
Tagakiige ---
 
Amordikinnitused erinevad, lisaks on küljes liigend, kuhu kinnituvad tagapiduri vardad.
Tagatelg ---
Tagurpidi keermega (?), ei ulatu läbi mõlema kiige poole vaid keeratakse ketiratast hoidva poldi sisse.

Telg õigetpidi keermega. Telje ots, mutter ning ka ketiratta kopsiku kinnitusmutter kroomitud. Originaalmutter kadus kahjuks ära, peale seda, kui olin telje ükskord valetpidi pannud :(

Telg tagurpidi keermega.
Center stand ---
---
No helping "pin" like newer one.

Center stand has little pin on the side which helps locating the stand.
---
---

Engine
Part IZ49 very old IZ56 old IZ56 new IZ56 IZ Planeta (1)
Karteripooled ---
Neljakandiline aku pesa karteri peal, õhupuhastaja taga. Tuulutus puudub
---
Aku pesa kadunud, tuulutus puudub, õhupuhasti tagune sein ei ole täiesti kinnine, kui paigaldada karburaatori katted.
Lisaks on tekkinud õhutus ning väikesed kõrgendid õhupuhasti taga - kui paigaldada karburaatori katted, siis on karpa ruum täiesti kinnine v.a. bensuvooliku ava ning õhuavad katetes. ---
Silindrite ülevooluavad ning vastav osa karteril on kandiline
Carburator covers ---
Missing
 
 

Covers open from back, no air-take holes on the sides.
 
Covers closed from back, air intake only from the holes on sides.
---
Käsikäigukang
Kang asus paagil. Ülekanne mootorisse varda abil. (pildil IZ350, millel oli sama kang)

Kõver ning plastiknupuga. kiilukoht ~90 kraadi mööda võrreldes uuemate isenditega, kangid ei ole omavahel vahetatavad.

sirge ja üleni metallist kaigas. eelnevatest lühem.
Käiguvahetuse sektor-hammasratas ---
Neutraali lamp puudus. Kas sektor nägi välja nagu 15a. hiljem???

Pildil joonis. Hammasratta külge on neediga (must) kinnitatud painduv plekiriba (pruun) koos tillukese metallrattaga (valge). Ratas veereb mööda plastikust plaati käigukasti kaane siseküljel ning vaba käigu kohapeal satub vastu neutraali kontakti. Õige pilt siis kui mootori järgmine kord lahti võtan. Käsikäigukangi kiilukoht on võllil ~90 kraadi mööda võrreldes uuemate isenditega.

Kiilukoht teises kohas, puudub rattaga plekiriba neutraali lülituseks.

Ei ole kindel kas just planeta ühest alates aga mingist hetkest kadus ära käsikäigukang. Nagu pildil näha, on võll juppmaad lühem kui eelnevatel isenditel.
Kahvlivõll
Käigufiksaatori sälgud kõik sama sügavusega

Neutraali kohal on fiksaatori sälk sügavam, sellega lülitatakse ka vabakäigu tuld (väljavõte karpa alt)
Veetav võll
(vahevõll)
---
???

võlli otsas on tigu spidomeetri käitamiseks

Spidomeetri ajam
Esirattast vasakult poolt (pildil tagaratas)
 

Ülekanne mootorist. Kolmandal pildil mootorisse minev trossiots. Võrreldes uuemate trossidega, ei ole kõril plastikust katet.
 
Ülekanne esirattalt. Teisel pildil ülekande detailid.
Kahvlivõllide stopper-plekk
Ei ole 100% kindel kas on õige

Detail on tunduvalt väiksem, kui eelnevad ning järgnevad isendid, et ära mahutada spidomeetri ajam (vt. eelnevaid pilte)

Väntvõllitihend siduri-poolne ---
???

tihend on plekk-kestas

Ketirattatihend ---
???

tihend on plekk-kestas
---
Ilma plekk-kestata
Väntvõllitihend geneka-poolne ---
???

tihend on plekk-kestas

Intake/Exchaust
Part IZ49 very old IZ56 old IZ56 new IZ56 IZ Planeta (1)
Sisselaskekollektor / silinder
Kollektor puudub, karpa käib otse silindri küljes oleva toru otsa.

Pikk arv. malmist toru. Silindri ribidesse on tehtud sisselõige, kusjuures ülaserv on kaarjas.
 
Alumiiniumist lühike kollektor, kaarja sisselõike asemel on sirge.

Poltide asetus teine võrreldes eelnevatega - poldid asetsevad kollektori külgedes, mitte all ja peal.
Leegitoru ja summuti
Kalasaba-summutid. Pildil IZ350 millel samasugused summutid, kuid puuduvad siseküljel olevad pesad, et amort mööda mahuks käima.

Leegitorud pikemad, ja summutid lühemad kui uuemal mudelil. Summuti on lahtivõetav - keerates lahti summi otsas oleva mutri, tuleb ära summi ots (originaalis kroomitud) ja ka sõelad. Summutid kinnituvad sama poldi alla, kuhu tagumised jalarauadki. veel pilte summutist
 
Summutite kinnituseks on raami küljes eraldi poldiaugud, tagumiste jalaraudade kinnituste all.


Back to Sadala MC homepage      IZ56 tools      IZ56 picture collection